Najnowsze wiadomości

Kiedy są największe wyprzedaże RTV EURO AGD. Sprawdź promocje na...

Efektowne płytki podłogowe do salonu. Wyróżnij się!

Program dofinansowań unijnych, który zdobywa coraz większe...

19 września 2021 7:37

Narzędzia potrzebne do zmiany opony



Zmiana opony jest stosunkowo prostą sprawą i większość samochodów jest wyposażona w sprzęt do wykonania procedury w ramach podstawowego pakietu konserwacji pojazdu. W instrukcji obsługi samochodu powinny znajdować się również instrukcje dotyczące miejsca, w którym znajduje się sprzęt do wymiany opon oraz odpowiednich procedur.

Podstawowy zestaw do wymiany opon zazwyczaj zawiera:

  • Podnośnik
  • Klucz do końcówek z gniazdem na jednym końcu i pryzmą na drugim
  • Opona zapasowa

Dodatkowe narzędzia, w zależności od marki, modelu i roku użytkowania pojazdu, mogą zawierać:

  • Blokada kół
  • Pręty przedłużające do opuszczania opony zapasowej
  • Szpilki wyrównujące

Podnośniki występują w kilku odmianach - nożycowe, podłogowe, butelkowe, a nawet zderzakowe. Podnośnik nożycowy jest najbardziej rozpowszechnionym typem i wykorzystuje mechaniczny mechanizm nożycowy do podnoszenia samochodu. Podnośnik butelkowy jest mocniejszy, ale mniej kompaktowy i wykorzystuje płyn hydrauliczny do podnoszenia samochodu.

Felga jest mocowana do piasty koła za pomocą nakrętek mocujących przykręcanych do kolców kół. Przed zamontowaniem opony zapasowej w samochodzie należy zdemontować starą felgę i płaską oponę. Zanim to nastąpi, należy poluzować nakrętki oczkowe i zrobić to za pomocą klucza oczkowego. Klucz z końcówkami jest zasadniczo dużym kluczem nasadowym z jedną końcówką pasującą do wielkości nakrętek na kołach. Długość rękojeści daje dodatkową mechaniczną korzyść - im dłuższa rękojeść, tym większą siłę można wywrzeć na nakrętkę. Łamacz na drugim końcu służy do zdejmowania nasadki z piasty, a czasami do zdejmowania obręczy z piasty koła, jeśli jest ona zaklejona rdzą lub brudem.

Na koniec, jest jeszcze opona zapasowa. Części zamienne są pełnowymiarowe lub tymczasowe (często nazywane "pączkiem" lub "oszczędzaczem miejsca"). Pełnowymiarowa opona zapasowa ma więcej zalet, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, ale jest trudna do przechowywania, zwłaszcza w mniejszych samochodach. Waży on również więcej i trudniej jest go zamocować na piaście koła na poziomie podłoża. Zapasowy pączek jest łatwiejszy do przechowywania i łatwiejszy do zarządzania na piastę. Jest jednak na ogół mniej bezpieczny, zwykle ograniczając prędkość jazdy do mniej niż 50 mil na godzinę (80,5 kilometra na godzinę) i zasięg mniej niż 60 mil (96,6 kilometra). Dobra konserwacja samochodu oznacza również regularne sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponie zapasowej. Zajmuje to tylko kilka minut, ale może zaoszczędzić wiele godzin.

Wymienione dodatkowe elementy są potrzebne w niektórych samochodach, a nie we wszystkich. Blokady kół to specjalnie zaprojektowane gniazdo nakrętek na klucz, które zapobiega kradzieży kół przez złodziei. Mimo, że jest to dobry pomysł, zamki często gubią się, gubią lub po prostu nie są brane pod uwagę do czasu, aż stanie się to konieczne - ale do tego czasu jest już za późno. Jeśli Twój samochód ma zamki na koła, przyklej gniazdo do gniazda lub do wewnętrznej strony schowka, aby go nie zgubić.

Niektóre modele samochodów przechowują zapasowy pod samochodem. Zapasowy jest opuszczany na ziemię przez obrócenie słupka, który opuszcza zapasowy na drutach. Słupek ten jest obracany za pomocą drążka przedłużającego, który również pomaga wyciągnąć zapasowy spod samochodu. Ta część samochodu jest często zaniedbywana podczas rutynowej konserwacji samochodu. Co jakiś czas, a przed długimi wyjazdami, upewnij się, że zapas opuszcza się, a działanie na mechanizmie nie jest zardzewiałe lub skorodowane.

W wielu europejskich samochodach używa się raczej śrub kół niż kołków. Śruby kół pozostają na piaście i służą jako powierzchnia montażowa dla części zapasowej. Śruby kół wkręcane są w piastę i odpadają wraz z oponą. W przypadku tego typu systemu, ponowne założenie opony na samochód oznacza konieczność wkręcenia śruby przez otwór w feldze i wkręcenia jej na miejsce. Z systemem tym trudno sobie poradzić nawet w kontrolowanych warunkach, nie mówiąc już o tym, że znajduje się on na poboczu ruchliwej drogi. Znacznie łatwiej poradzić sobie z kolcami, ponieważ pozostają one przymocowane do piasty koła i pozwalają na zawieszenie opony na nich, a następnie wymianę nakrętek mocujących.

ODPOWIEDNIE NARZĘDZIA DO PRACY

Poza narzędziami do wymiany opon dostarczonymi przez producenta, wielu profesjonalnych mechaników i serwisów samochodowych sugeruje posiadanie następujących narzędzi:

  • Latarkę (z dodatkowymi bateriami) - do naprawy w nocy lub przy słabym oświetleniu
  • Rękawice chirurgiczne lub chusteczki do rąk - do utrzymania czystości rąk
  • Brezentlub mata do przyklęku - aby uratować dobrą szafę lub po prostu pozostać suchym
  • Plastikowe poncho przeci wdeszczowe - może być używane do klęczenia lub powstrzymywania deszczu
  • Manometr do pomiaru ciśnienia w oponach - do kontroli ciśnienia powietrza w oponie zapasowej
  • Klocki oponowe - do dalszej ochrony przed toczeniem się samochodu
  • Flary drogowe lub trójkąty odblaskowe - aby inni kierowcy mogli Cię zobaczyć
  • 12x12-calowy (30x30-centymetrowy) arkusz ciężkiej sklejki - do stabilnej podstawy podnośnika, jeśli pobocze jest miękkie

Te przedmioty lepiej uzbroią cię przeciwko procom i strzałom samochodowego losu. Idealną sytuacją w scenariuszu z płaskimi oponami byłoby czyste, stabilne miejsce parkingowe do wymiany. Oczywiście, prawie nigdy tak się nie dzieje i nie zapominajmy, że płaskie opony mogą się zdarzać i zdarzają się także w nocy. Wymienione przedmioty mogą być zapakowane w małą walizeczkę wraz z kablami zworkowymi, kocem spacerowym, jedzeniem, wodą i innymi niezbędnymi rzeczami.