Najnowsze wiadomości

Kiedy są największe wyprzedaże RTV EURO AGD. Sprawdź promocje na...

Efektowne płytki podłogowe do salonu. Wyróżnij się!

Program dofinansowań unijnych, który zdobywa coraz większe...

27 lipca 2021 8:36

Jak dowiedzieć się, kiedy należy wymienić łańcuch rolkowy?



Wiedza o tym, kiedy należy wymienić łańcuch rolkowy, jest ważną częścią procesu transakcyjnego dotyczącego energii. Wynika to z faktu, że zużycie w dowolnym miejscu łańcucha rolkowego (znanego również jako łańcuch napędowy lub łańcuch przenośnika) spowoduje uszkodzenie innych elementów procesu, takich jak tryby, koła łańcuchowe lub sworznie.

Niestety, jeśli uszkodzenie łańcucha rolkowego nie zostanie rozpoznane wystarczająco szybko, zacznie wpływać na inne elementy, ich wymiana może być znacznie droższa.

Dlatego ważne jest, aby zrozumieć i rozpoznać oznaki zużycia łańcucha rolkowego i jak najszybciej znaleźć najbliższego dystrybutora łańcucha napędowego lub producenta łańcucha przenośnikowego wraz z zamówieniem.

Chcemy być w stanie pomóc Państwu w znalezieniu odpowiedniego rodzaju produktów lub rozwiązań w zakresie wymiany elementów produkcyjnych i mechanicznych. Dlatego też przygotowaliśmy dla Państwa mały przewodnik:

Co to jest łańcuch rolkowy?

Łańcuch rolkowy, łańcuch przenośnika lub łańcuch napędowy to - jak się domyślacie - łańcuch, który składa się z 5 przedziałów; rolki, tulei, sworzni, ogniwa głównego, a także płyt zewnętrznych i wewnętrznych. Razem tworzą one długi łańcuch, który może być połączony z kołem zębatym lub zębatką, aby pomóc przenieść moc z silnika na zębatkę itp.

Komory tworzące łańcuch rolkowy (zdjęcie: Tsubaki)

1. Wałek

Jest to metalowa cylindryczna obudowa, która będzie otaczać tuleję. Jest ona zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie części mogły się swobodnie poruszać i pozwalała na elastyczny łańcuch. Pomiędzy tymi elementami znajduje się smarowanie, które musi być utrzymywane, aby zapobiec zużyciu.

2. Tuleja

Jest to kolejna wydrążona metalowa cylindryczna obudowa, która otacza sworznie, ale znajduje się wewnątrz wałków. Nie tylko to, ale i tuleja jest przymocowana do płyt wewnętrznych. Wewnętrzna płyta jest w kształcie orzecha ziemnego z cylindrem z tuleją na każdym końcu.

3. Sworznie łożyskowe (nity A.K.A.)

Jest to wzmocniony i solidny cylinder mentalny, który jest umieszczony wewnątrz tulei ze smarowaniem, aby umożliwić swobodny ruch. Podobnie jak tuleja, sworznie łożyska są przymocowane do płyty (zewnętrznej) w kształcie orzecha ziemnego z dwoma sworzniami przymocowanymi po obu stronach.

4. Płyty wewnętrzne i zewnętrzne

Płyty te, jak wspomniano, są w kształcie orzecha ziemnego z dołączoną tuleją i sworzniami łożyskowymi. Są one łączone i blokowane przez sworznie wchodzące do tulei. Zamieniają się one, tworząc długi łańcuch; pierwszy sworzeń pasuje do ostatniego korpusu tulei, a następnie pierwszy korpus tulei pasuje do ostatniego sworznia innej płyty. Wszystkie są obudowane razem z wałkiem na górze tulei.

5. Łącze główne

Jest to specjalnie zaprojektowane ogniwo służące do zabezpieczenia łańcucha razem. Nie zawsze potrzebne jest ogniwo główne, ponieważ istnieją pewne długości, które są standardowe i wykonane przez producenta łańcucha przenośnikowego w określonym rozmiarze.

Jakie są zastosowania łańcuchów rolkowych?

Łańcuch rolkowy był widziany przez większość ludzi, szczególnie jeśli dorastali z rowerem lub dwoma. Łańcuch służący do łączenia kół zębatych z kołami jest łańcuchem napędowym stosowanym z kołami łańcuchowymi.

Mogą być one jednak również wykorzystywane do zastosowań przemysłowych, takich jak przemysł samochodowy i budownictwo.

Dystrybutor łańcuchów napędowych będzie produkował większe łańcuchy rolkowe do motocykli, ale jest często używany w taki sam sposób jak rowery. W przypadku nowszych rowerów jest on jednak zastępowany przez alternatywne rozwiązania, takie jak pas klinowy.

W samochodach osobowych łańcuch rolkowy to bezpieczny i trwały wybór dla samochodów, w których łańcuch jest mocowany z silnika jako przekładnia napędowa do napędu wału rozrządu. Ponownie jest to jednak częściej spotykane w starszych modelach i często zastępuje pasy zębate w celu zapewnienia cichej pracy.

Widać je również na wózkach widłowych, piłach łańcuchowych i procesach drukarskich.

Jak można utrzymać łańcuch rolkowy?

Utrzymanie łańcucha rolkowego może być tak proste, jak sprawdzenie wydłużenia i zapewnienie smarowania zgodnie z wytycznymi producenta.

Należy rutynowo sprawdzać napędy pod kątem prawidłowego naprężenia łańcucha. Łańcuchy powinny być montowane z 2% do 4% zwisem na środku rozstawu kół łańcuchowych.

Można również użyć przymiaru do pomiaru i sprawdzenia prawdziwej podziałki łańcucha do pierwotnej podziałki. Producent łańcucha przenośnika zaleci wymianę łańcucha po 3% wydłużeniu. W przeciwnym razie można go konserwować i używać ponownie.

Chociaż nie zawsze jest to konieczne, zaleca się wymieniać koła łańcuchowe za każdym razem, gdy wymieniany jest łańcuch rolkowy. Wynika to z faktu, że zużywanie się łańcucha powoduje unoszenie się kółek i powoduje długotrwałe uszkodzenia zębatek.

Istnieją również sposoby na wydłużenie żywotności łańcuchów rolkowych. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z naszym krótkim przewodnikiem tutaj. 

Co to za oznaki zużycia i rozdarcia?

Oznaki zużycia łańcucha rolkowego mogą być proste w tym sensie, że łańcuch będzie wykazywał wydłużenie.

Łańcuch rolkowy powinien być zabezpieczony, a nie "rozciągliwy", jak gdyby był elastyczny. Można to również zmierzyć za pomocą zwisu i nachylenia łańcucha, jak wspomniano powyżej. Jeśli nie jesteś pewien, jak zmierzyć to wydłużenie łańcucha rolkowego, to większość dystrybutorów łańcuchów napędowych i producentów łańcuchów transportowych dostarczy narzędzie o nazwie "skala zużycia łańcucha".

W przeciwnym razie, jeśli posiadasz już narzędzie, możesz zastosować następujące obliczenia:

Przedłuż łańcuch rolkowy do momentu jego naprężenia.

Za pomocą suwmiarki z noniuszem zmierzyć odległość od wewnętrznej strony jednego wałka do zewnętrznej strony następnego. Zrób to kilka razy w różnych miejscach.

Dodaj te liczby do siebie, a następnie podziel przez ilość razy, które zmierzyłeś (np. 1+1+1+1 podzielone przez 4 lub 2+2+2 podzielone przez 3). Przedstawia to średnią długość pomiędzy rolkami.

Następnie pomnóż tę średnią długość przez liczbę ogniw w łańcuchu. W ten sposób otrzymamy rzeczywistą długość łańcucha.

Znając oryginalną długość łańcucha, można określić procent wydłużenia łańcucha, dzieląc rzeczywistą długość przez oryginalną długość łańcucha, a następnie mnożąc ten wynik przez 100.
 

Skąd wiesz, kiedy należy wymienić łańcuch rolkowy?

Po zakończeniu powyższych obliczeń zostanie przedstawiony procent wydłużenia łańcucha rolkowego. Większość producentów łańcuchów przenośnikowych stwierdzi, że stopień wydłużenia nie może przekroczyć 3%. Jeśli jest to 3% lub więcej, czas na wymianę łańcucha rolkowego.

Jeżeli łańcuch rolkowy nie został wymieniony, może to spowodować odłączenie się łańcucha od kół zębatych i zębatek oraz spowodować awarię napędu z uszkodzonymi ogniwami, co może spowodować uszkodzenie innych elementów produktu.

Ważne jest jednak również, aby zapoznać się z zaleceniami producentów łańcuchów transportowych i dystrybutorów produktu, na którym łańcuch jest używany. Na przykład, w wielu rowerach z dużym potencjałem przełożeń, będą oni zalecać jedynie wydłużenie łańcucha o 0,75% przed koniecznością jego wymiany.