Najnowsze wiadomości

Łańcuchy typu redler w przemyśle, rolnictwie, hutnictwie. Jakie...

Konstrukcje drewniane - rodzaje i specyfika

Czym są łańcuchy napędowe?

16 kwietnia 2021 19:48

Jakie są zalety i wady mocowania łańcucha skrzydeł za pomocą ogniw zewnętrznych?



Sworznie kotwiące łańcuchów liściowych (zwane również rozszczepami łańcuchów liściowych) odgrywają kluczową rolę dla bezpieczeństwa pracy wózków widłowych.

W zależności od zastosowania mogą być one produkowane w różnych rozmiarach i wykonaniach.

Powszechnie przyjmuje się, że najsilniejsze połączenie uzyskuje się, gdy łańcuch skrzydła kończy się na ogniwach wewnętrznych i pasuje wewnętrznie do kotwy łańcucha skrzydła, ponieważ jest to metoda produkcji, która zapewnia maksymalną liczbę powierzchni czołowych i największą wytrzymałość na rozciąganie.

Jednak, jak zauważyli producenci wózków widłowych w Japonii, istnieje również szereg zalet w mocowaniu łańcucha skrzydła do zewnętrznych ogniw śruby kotwiącej.

Zalety - mniejsza ilość materiałów oznacza niższe koszty

Na przykład w przypadku łańcucha BL834 można zmniejszyć ilość potrzebnego materiału z 1,95 kg (gdy łańcuch skrzydeł kończy się na ogniwach wewnętrznych) do 1,10 kg, gdy łańcuch skrzydeł kończy się na ogniwach zewnętrznych.

Jest to oszczędność materiałów na poziomie 77%.

Usunięcie mniejszej ilości materiału oznacza również mniejszą obróbkę, a ponieważ produkcja zajmuje mniej czasu, jest bardziej opłacalna.

Wady - serwisowanie łańcucha liści w terenie

Przy tak wielu japońskich wózkach widłowych używanych obecnie w Wielkiej Brytanii, może pojawić się pewne wyzwanie dla techników, jeśli chodzi o wymianę zużytych łańcuchów liściowych w terenie.

W środowisku fabrycznym jest to łatwe, o ile posiadasz odpowiedni sprzęt, ponieważ możesz po prostu połączyć łańcuch liści za pomocą nitu.

Gdy firmy tną łańcuch liściowy luzem, zwykle naciskają sworznie za pomocą prasy, aby przerwać połączenie z prasą.

Ponieważ łeb nitu przechodzi przez ogniwa łańcucha nośnego, może to spowodować uszkodzenie ogniwa zewnętrznego - ale ponieważ ogniwa te są zwykle wyrzucane, gdy łańcuch nośny kończy się na ogniwach wewnętrznych, nie musi to stanowić problemu.

Zakończenie na zewnętrznym ogniwie oznacza jednak, że pozostawiamy na łańcuchu skrzydeł uszkodzony element, który może stworzyć słaby punkt do rozpoczęcia naprężenia lub awarii zmęczeniowej.

Prawie niemożliwe jest wepchnięcie sworznia kotwiącego w otwór płyty zewnętrznej łańcucha liściowego, ponieważ jest to dopasowanie interferencyjne lub wciskane - co oznacza, że otwór jest nieco mniejszy niż średnica sworznia.

Nawet jeśli sworzeń jest w stanie przebić obie płyty zewnętrzne, całkowite obciążenie łańcucha skrzydeł będzie utrzymywane tylko przez ogniwa zewnętrzne, ponieważ sworzeń nie będzie dotykał otworów ogniw wewnętrznych.

Niektóre firmy mogą zdecydować się na zastosowanie sworznia o mniejszej średnicy, który przejdzie przez ogniwa zewnętrzne - ale wtedy nie będzie on w ogóle dotykał ogniw wewnętrznych, co może oznaczać, że tylko trzy z siedmiu ogniw przejmą obciążenie łańcuchów 3 x 4 skrzydła.

Możliwe jest również zapewnienie, że wszystkie ogniwa przejmą obciążenie, poprzez zastosowanie specjalnego ostatniego ogniwa, które na ostatnim otworze ma taką samą średnicę otworu jak ogniwa wewnętrzne. Należy je jednak wykonać na długość w fabryce łańcuchów skrzydłowych. Jeśli długość łańcucha skrzydeł wymaga regulacji, może to stwarzać inne wyzwania.

Jeżeli konieczna jest wymiana w terenie, zalecanym mocowaniem jest przycięcie łańcucha o dwie części krótsze (tj. 71 od wewnątrz do wewnątrz), a następnie użycie ogniwa łączącego do połączenia łańcucha z kotwami łańcucha. Dzięki tej metodzie można uzyskać jedynie niewielkie zmniejszenie wytrzymałości na rozciąganie w porównaniu z nitowaniem ogniw.

Należy pamiętać, że nigdy nie należy próbować samemu nitować ani łączyć łańcuchów.

W razie wątpliwości najlepszym rozwiązaniem będzie zasięgnięcie porady u producenta przemysłowego łańcucha do liści.