Najnowsze wiadomości

Twój lakier samochodowy znowu może błyszczeć. Sprawdź, jak

Łańcuchy typu redler w przemyśle, rolnictwie, hutnictwie. Jakie...

Konstrukcje drewniane - rodzaje i specyfika

15 czerwca 2021 20:48

Jak naprawić piskliwe hamulce



Piskliwe hamulce są poważną dokuczliwością samochodową, ale czy są niebezpieczne? Ile kosztuje ich naprawa? Mamy tu twoje odpowiedzi.

Wszystkie hamulce robią czasem trochę hałasu. Nie panikuj! Skrzypiący hamulec może zatrzymać samochód tak samo jak cichy.

Co powoduje piszczenie? Większość nowoczesnych hamulców wykorzystuje żeliwną tarczę wciśniętą pomiędzy dwa klocki hamulcowe wyłożone materiałem crnym. W niektórych samochodach wyższej klasy stosuje się drogie tarcze węglowo-ceramiczne lub nawet specjalne powłoki z węglika wolframu na tarczy, ale przeciętny dojeżdżający do pracy będzie używał dużych tarcz ze stali.

W odpowiednich warunkach, tarcza, klocki i zacisk hamulcowy, w których są zamontowane, mogą zacząć wibrować w dokładnie taki sam sposób, jak struna skrzypiec po uderzeniu w smyczek instrumentu. Większość pisknięć hamulców pojawia się przy pojedynczej częstotliwości dyskretnej. Prędkość pojazdu i to, jak mocno naciskasz na lewy pedał, zmienia tylko natężenie hałasu, ponieważ skok jest kontrolowany przez sztywność i masę klocka i tarczy.

Powiązane historie Czy azot jest lepszy niż powietrze w oponach samochodowych? Jak spłukiwać płyn chłodzący w samochodzie

Niewystarczający rozwój na poziomie producenta, który pozostawia układy hamulcowe podatne na hałas, może być zazwyczaj pokonany przez mechanika sobotniego dnia bez całkowitego przeprojektowania całego układu. Możemy spróbować wyciszyć hałas lub po prostu zmienić częstotliwość rezonansową całego układu, aż przestanie on śpiewać w dowolnej częstotliwości dźwiękowej. Oto jak.

Normalne odgłosy klocków hamulcowych

Wiele klocków hamulcowych wydaje odgłosy huśtawki lub szlifowania przez kilka pierwszych przystanków rano, aż do momentu, gdy klocki się rozgrzeją i zrzucą wszelką wilgoć nagromadzoną w ciągu nocy. Że syczenie lub szum szlifowania na niektóre deszczowe lub rosy poranki jest często tylko klocki zamiatanie cienką warstwą rdzy, która powstała na tarczach żelaznych, i to jest całkowicie normalne.

Sama mieszanka klocków hamulcowych również może wytwarzać pewien hałas. W przeszłości materiał cierny klocków hamulcowych zawierał dużo azbestu. Azbest był również bardzo rakotwórczy dla tych, którzy z nim pracowali, więc przemysł prawie całkowicie przestawił się na mniej niebezpieczne alternatywy. Kewlar jest materiałem, który jest często używany, ale ma tendencję do pylenia.

Dzisiejsze samochody są cięższe dzięki stale rosnącym wymogom bezpieczeństwa i wielu nowym funkcjom, których oczekują klienci. Konieczność zwalniania cięższych samochodów doprowadziła do wzrostu udziału metalu i ceramiki w materiałach ciernych klocków hamulcowych. Niestety, mogą one powodować syczenie hamulców lub nawet lekki szlif podczas zwalniania. To niewielka cena, jaką trzeba zapłacić za zwiększone osiągi.

Więc cały hałas klocków jest w porządku, prawda? Czekaj, Sparky, jest jeden hałas, na który musisz od razu zwrócić uwagę.

Wiele klocków hamulcowych ma mały palec ze stali sprężynowej nazywany wskaźnikiem zużycia, który będzie skrobać na tarczy, gdy klocek osiągnie granicę zużycia. Ten dźwięk mówi, że czas wymienić klocki na świeże, grubsze, zanim materiał cierny całkowicie się zużyje. Puśćcie go na zbyt długo, a będziecie próbowali chwycić metalowe wirniki za metalowe płytki nośne klocków, które nie są zbyt chwytliwe i uszkodzą wasz wirnik hamulcowy. Nie zapisuj tego jako innego rodzaju pisk hamulca.

Wskaźnik zużycia powoduje raczej szum zrywania blachy, a nie pojedynczą, wysoką nutę nieszkodliwego (ale irytującego) skrzypienia.

Zatrzymaj piszczenie

Dobra, okopmy się i uciszmy nasz hałas hamulców. Jedno mocowanie polega po prostu na użyciu innego rodzaju materiału ciernego. Przy wyborze klocków hamulcowych do Twojego samochodu producenci biorą pod uwagę szereg priorytetów, w tym ich żywotność, hałas, przyczepność, zapylenie i cenę. Zmiana klocka na metalowy lub ceramiczny może zmienić częstotliwość rezonansową klocka i tarczy, a tym samym dosłownie zmienić jego brzmienie. Wiele klocków hamulcowych z rynku wtórnego zostało zaprojektowanych specjalnie dla pewnych pożądanych cech, takich jak niski poziom hałasu lub niski poziom pyłu.

Jeżeli masz jeszcze dużo materiału na klocki i nie chcesz upuścić pięćdziesięciu lub stu dolarów na świeży zestaw, możesz oddzielić akustycznie tłok hamulcowy od klocka kupując podkładki z teflonu. Umieszcza się je pomiędzy klockiem a tłokiem hydraulicznym zacisku hamulcowego. Próbowałem tych podkładek z sukcesem na biegu jałowym - czasami działają, a czasami nie.

Wybraliśmy wysokiej klasy klocki na bazie ceramiki do naszej pracy z hamulcami, mając nadzieję, że różne charakterystyki cierne wyleczą pisk. Niespodzianka, nowe klocki wyszły z pudełka wyposażonego w już zamontowane podkładki pokryte teflonem.

Jednakże, niektóre zaciski nie mają wystarczająco dużo dodatkowego skoku w otworze tłoka, aby pozwolić na jakiekolwiek podkładki bez powodowania oporu hamulców, szczególnie gdy masz świeże, niezużyte klocki. W takim przypadku lub gdy podkładki po prostu nie zadziałały, można uzyskać podobne odsprzężenie akustyczne poprzez zwykłe pokrycie tylnej powierzchni płyt nośnych klocków smarem wysokotemperaturowym lub masą antyzaciskową. W przeciwieństwie do podkładek, ta zmiana nie będzie trwała wiecznie, ponieważ woda i brud na drodze w końcu ją zmyją.

Nie polecamy jednak prostych aerozoli, które rozpyla się na materiał cierny klocka. Nie mam pojęcia, czy to one sprawiają, że piszczenie ustępuje, bo nie chcę próbować niczego, co zmienia właściwości trące pada. Nie zapominajmy, że powodem istnienia układu hamulcowego jest to, że samochód zwalnia. Wszystko, co mogłoby w jakikolwiek sposób zmniejszyć skuteczność tego układu, jest z natury złym pomysłem.

Co więcej, zarówno klocki hamulcowe, jak i rotor hamulcowy są elementami zużywającymi się, których powierzchnie z czasem zeszlifowują się, a Twój lakier w sprayu zetrze się z nimi.

Lepkie rozwiązanie

Nasz ulubiony trick na skrzypienie opiera się na innej zasadzie: zamiast używać podkładek lub smarów do oddzielenia klocka od zacisku, przykleić płytę nośną klocka hamulcowego do tłoka lub obudowy zacisku, skutecznie zwiększając jego masę. Powoduje to przesunięcie częstotliwości rezonansowej układu poza zakres, w którym piszczy.

Wymaz Super Glue nie zadziała w tym przypadku. Potrzebujesz czegoś, co wytrzyma wodę, sól, brud, a zwłaszcza ciepło, które samochody widzą w ciężkiej codziennej eksploatacji. Jak gorące są układy hamulcowe? Widziałem tarcze hamulcowe świecące na pomarańczowo na dnie Szczytu Szczupaka i płomienie wystrzeliwujące z bębnów hamulcowych ciężarówek schodzących z przełęczy Donnera. Hamulce w moim własnym samochodzie wyścigowym świecą się wyraźnie zaraz po kilku gorących okrążeniach.

Użyłem kilku produktów do tego przez lata, ale wszystkie one są w zasadzie beztlenowe kleje, które są stosowane jako albo szminka film lub pasta do zębów goo stylu. Zastosowanie tego produktu jest proste: Usunąć i oczyścić stare pady, lub użyć nowych padów. Wyczyść obszar na tłoczku i zacisku, gdzie dotyka płyty nośnej klocka hamulcowego. Nałóż klej anty-piskotkowy na tłok, ponownie zainstaluj klocki i ponownie złóż hamulce. Te produkty anaerobowe pozostaną gumowe, dopóki nie włączysz hamulców i nie wycisniesz z nich tlenu. Następnie przyklejają się jak klej.

Za każdym razem, gdy montujesz jakiekolwiek części hamulca, upewnij się, że usuwasz z nich wszelkie ślady korozji i brudu drogowego. Klocki i tłoki hamulcowe muszą mieć możliwość wsuwania i wysuwania się, aby działać prawidłowo, zwłaszcza że klocki i wirniki zużywają się. Do czyszczenia części ślizgowych może być potrzebny środek czyszczący do hamulców, szczotka druciana lub pilnik, ale musisz mieć pewność, że nic nie zatrzaśnie zacisku i nie spowoduje jego przeciągania. Jeśli nie możesz gołymi rękami wcisnąć tłoka z powrotem do zacisku, spróbuj wcisnąć go z powrotem za pomocą zacisku C ze starą klocką hamulcową lub małym kawałkiem drewna pomiędzy zaciskiem a tłokiem. Jeśli zacisk lub jakakolwiek inna jego część nie porusza się prawidłowo lub jest nadmiernie skorodowana, należy go wymienić - jest to tanie ubezpieczenie.

Nałóż cienką warstwę smaru do hamulców wysokotemperaturowych na wszystkie powierzchnie ślizgowe, gdy tam jesteś, ponieważ dobrze nasmarowane części powodują znacznie mniejszy hałas. Unikaj nakładania na klocki lub tarcze czegoś w rodzaju smaru lub środka zapobiegającego zatarciu, a przed ponownym zamontowaniem kół wyczyść wszelkie tłuste odciski dłoni z powierzchni tarczy.