Najnowsze wiadomości

25 kwietnia 2024 1:58

Złapałem kapcia. Co robić?



Opona bez powietrza to jedna z najczęstszych awarii, jakie zdarzają się kierowcom na drodze. Jazda z przebitą oponą jest niebezpieczna, dlatego należy jak najszybciej zająć się tym problemem. Sama konieczność zjechania na pobocze i włączenia świateł awaryjnych jest już dość stresująca. Po tym kierowca ma kilka możliwości. Pierwszą z nich jest samodzielna próba poradzenia sobie z oponą bez powietrza, tzn. samodzielna wymiana koła. Druga opcja to wezwanie specjalisty, który przeprowadza mobilną wulkanizację. Trzecia opcja to zamówienie pomocy drogowej w postaci holownika. Jednak wszystkie te rozwiązania mają swoje dobre i złe strony. A więc samodzielna wymiana koła oznacza konieczność posiadania pewnych umiejętności, których często brakuje młodym kierowcom. Z kolei oczekiwanie na specjalistę od wulkanizacji lub samochód holowniczy czasami trwa dłużej niż byśmy chcieli. Przyjrzymy się innym zaletom i wadom powyższych rozwiązań.


Samodzielna wymiana koła
Zdecydowanie warto mieć możliwość wykonania nawet najbardziej podstawowych napraw w swoim samochodzie. Jedną z nich jest właśnie wymiana koła. W sytuacji, gdy zauważymy, że opona w naszym samochodzie jest przebita i niestety będziemy mieli rozładowany telefon, będziemy skazani tylko na siebie. W tej sytuacji, będziemy potrzebować:

  • koło zapasowe lub koło zapasowe (tzw. "roadhouse"),
  • Klucz do kół,
  • Jack,
  • Trójkąt ostrzegawczy,
  • kamizelka odblaskowa.

Brak któregokolwiek z powyższych elementów uniemożliwia samodzielną zmianę koła. W takim przypadku należy wezwać pomoc drogową.


Wezwanie pomocy drogowej - mobilna wulkanizacja lub samochód holowniczy
Jeśli z różnych powodów nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z wymianą opony bez powietrza, należy wezwać pomoc drogową. Może to być specjalista zajmujący się mobilną wulkanizacją lub samochód holowniczy. Wezwanie specjalisty najczęściej spowoduje, że po kilkudziesięciu minutach będziemy mogli kontynuować podróż i poczujemy się całkowicie bezpiecznie. Opona zostanie wymieniona lub naprawiona w razie potrzeby. Wezwanie holownika wiąże się z tym, że na rozwiązanie problemu będziemy musieli czekać znacznie dłużej. Ponadto, zazwyczaj kosztuje to mniej niż wezwanie specjalisty. Ponadto, gdy wulkanizator nie będzie w stanie poradzić sobie z usterką, zamówienie samochodu holowniczego stanie się koniecznością.

 

Naprawa kół
Należy jednak pamiętać, że uszkodzona opona nie zawsze jest równoznaczna z koniecznością jej wymiany. Czasami wystarczy naprawa. Ale jak stwierdzić, kiedy trzeba wymienić oponę i kiedy wystarczy ją naprawić? To nie jest skomplikowane. Uszkodzenie opony dzieli się na dwie grupy. Pierwszą z nich jest uszkodzenie boku opony, które zazwyczaj nie jest naprawiane (dlatego konieczna jest jej wymiana). Druga grupa to uszkodzenia powierzchni czołowej bieżnika, które zazwyczaj można naprawić (dlatego nie ma potrzeby wymiany). Uszkodzenie boku opony jest zazwyczaj wynikiem silnego uderzenia opony w ostrą krawędź, np. wysoki krawężnik lub otwór. Uszkodzenie czoła bieżnika to z kolei głównie oparzenie punktowe, nierównomierne zużycie bieżnika lub nienaturalne zużycie bieżnika. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, że pierwsza grupa to sytuacje, które wymagają wymiany opony, a druga to przypadki, gdy wystarczy tylko naprawa lub gdy opona może być nadal używana.

 
Kiedy konieczna jest zmiana koła?
Wymiana koła jest zazwyczaj konieczna, jeśli:

  • na ścianie bocznej opony pojawiły się wybrzuszenia (taka opona utrzymuje ciśnienie, jednak jej bezawaryjne działanie jest tylko pozorne, ponieważ przy większym obciążeniu może eksplodować);
  • na ścianie bocznej opony widoczne są nacięcia przypominające nacięcia (głębokie nacięcia nie pozwalają na dalszą eksploatację opony, a płytkie nacięcia mogą być naprawione przez przyklejenie elementów stanowiących wadę);
  • zużycie bieżnika jest nierównomierne (jest ono zazwyczaj spowodowane nieodpowiednim ciśnieniem, wygięciem koła lub nieprawidłową geometrią zawieszenia; jeśli różnice w głębokości bieżnika są niewielkie, można je naprawić za pomocą wulkanizatora, który zrekompensuje je poprzez obrócenie opon);
  • na oponie zachodzą zmiany związane ze starzeniem się (trwałość opony wynosi 10 lat od daty produkcji, więc jeśli opona jest w dwucyfrowym wieku, należy ją wymienić, nawet jeśli ma dużo bieżników);
  • nie można wyważyć opony (nie można wyważyć opony z jej uszkodzeniem, nawet jeśli uszkodzenie jest niewidoczne gołym okiem, opona nie nadaje się do dalszego użytkowania).
     

Kiedy zmiana koła nie jest konieczna?

Wymiana koła zazwyczaj nie jest konieczna, a wystarczy ją naprawić, jeśli:

  • na ścianie bocznej opony widoczne ślady przypominające otarcia (ślady te nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa kierowcy, są jedynie wadą wizualną);
  • na ścianie bocznej opony pojawiło się wgłębienie (w przeciwieństwie do wyżej wymienionych wybrzuszeń, wgłębienia nie są niebezpieczne, niektóre opony mają wgłębienia i jest to ich naturalna cecha);
  • opona ma przebarwienia punktowe (takie przebarwienia mogą być łatwo naprawione przez wulkanizator lub kierowcę za pomocą zestawu naprawczego, pod warunkiem że przebarwienia mają średnicę nie większą niż 5 mm);
  • dochodzi do zerwania bieżnika (w tym przypadku klocki od strony czołowej zużywają się szybciej, zerwanie bieżnika nie wymaga wymiany opony, ale może być uciążliwe, ponieważ powoduje duży hałas).

Wymiana i naprawa kół - podsumowanie

Istnieją trzy podstawowe zasady dotyczące tego, kiedy należy wymienić i kiedy należy naprawić koło. Pierwszą z nich jest to, że nie należy naprawiać opon o indeksie prędkości (wysoki indeks to taki, który przekracza 240 kilometrów na godzinę). Druga zasada dotyczy tzw. "pęcherzyków" na bocznej ścianie koła - gdy się pojawią, nie można już używać opony. Trzecia i ostatnia zasada polega na tym, że tylko niewielkie uszkodzenia koła, czyli przebicia, mogą być naprawione. I tu na ratunek przychodzą zestawy naprawcze do pompowania kół. Nie wymagają one wzywania pomocy, np. mobilnej wulkanizacji lub holownika. Poza tym mają one szereg innych zalet.

Zestawy naprawcze do kół
Jak widać, istnieje wiele sposobów radzenia sobie z oponą bez powietrza. Innym jest użycie zestawu do naprawy opon w celu napompowania lub naprawy uszkodzonych kół. Zestawy naprawcze do opon, podobnie jak wszystkie inne urządzenia w przemyśle motoryzacyjnym, charakteryzują się ogromną różnorodnością. Jaki zestaw należy więc wybrać, aby szybko i sprawnie naprawić oponę? Poniżej znajdują się rozwiązania, które zalecamy.